Ο δεύτερος κύκλος του εκπαιδευτικού προγράμματος «Δικαιώματα στη Γλώσσα μας!» ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα από την Αχαΐα όπου 2 ομάδες παιδιών από την Πάτρα και τα Σαγέικα συμμετείχαν στα πρώτα εργαστήρια εξοικείωσης με τα δικαιώματα του παιδιού.
«Διαλέγουμε μια κάρτα, που γράφει ένα όνομα, κι ανοίγουμε ένα μικρό παράθυρο… Ποιο είναι το παιδί με το όνομα; Πώς είναι;». Παράθυρα με τα ονόματά τους έφτιαξαν οι μαθητ(ρι)ες των Ε’ και ΣΤ’ τάξεων του Δημοτικού σχολείου Σαγέικων, τα οποία άνοιξαν με γενναιοδωρία στην ομάδα και χρησιμοποίησαν για να ανταλλάξουν απλόχερα μεταξύ τους καλά λόγια σε μια πρώτη άσκηση γνωριμίας, ενώ στη συνέχεια μιλήσαν για τα δικαιώματά τους με αφορμή 10 διασκευασμένες ερωτήσεις από το κουίζ «Τι παίζει με τα δικαιώματά μας;» της ΠΡΩΤΑ.12.
Η γνωριμία με τα παιδιά του Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων του ΔΟΜ στην Πάτρα ξεκίνησε με την κατασκευή των ατομικών τους παραθύρων, τη συναρμογή τους σε μια ομαδική αφίσα και την κατασκευή ενός Συντάγματος για την ομάδα. Κατά τη δεύτερή μας συνάντηση τα παιδιά μοιράστηκαν τις ιστορίες των ονομάτων τους, τοποθετήθηκαν -κυριολεκτικά, μετακινούμενα σε ένα νοητό άξονα στις άκρες του οποίου βρίσκονταν το Συμφωνώ και το Διαφωνώ»- πάνω σε μια σειρά δηλώσεων σχετικά με το όνομα, και κατασκεύασαν τα ατομικά τους Σώματα Γνώσης με βάση τα οποία στο τέλος συνέθεσαν το Συλλογικό «Σώμα Γνώσης» της ομάδας. Στην παραλλαγή αυτής της δραστηριότητας από το Compasito, κάθε παιδί σχεδίασε τον εαυτό του, το γλωσσικό του ρεπερτόριο, τις ικανότητές του, τα χόμπι και τις γνώσεις του, όπως και τους ανθρώπους και τα περιβάλλοντα μέσα στα οποία έχει μάθει τα όσα ξέρει. Το συλλογικό σώμα γνώσης της ομάδας περιείχε πάνω από 7 γλώσσες, τέχνες, σπορ, μαγειρική, επιστήμες, μετακινήσεις και διαδρομές και αντλούσε γνώση από το σχολείο, την οικογένεια, τους φίλους, το δρόμο, τη ζωή.
Σε αυτή τη συνάντηση, ακούγοντας τις ιστορίες των ονομάτων των παιδιών, θυμηθήκαμε ότι 2 ονόματα δεν είναι ποτέ ίδια και ας γράφονται το ίδιο και ας προφέρονται παρόμοια. Αυτή η διαπίστωση, παρότι απλή, μας θυμίζει ότι κάθε παιδί όχι μόνο είναι διαφορετικό αλλά ότι και το σημαινόμενο της διαφορετικότητας είναι ένας πλούτος ιστοριών, γνώσεων και εμπειριών οι οποίες παρότι μπορεί να μην εμπίπτουν στη σφαίρα της τυπικής εκπαίδευσης, της κυρίαρχης κουλτούρας ή της επίσημης γλώσσας, εντούτοις υπάρχουν.
Η κατάφαση των ποικιλόμορφων ταυτοτήτων των παιδιών και η αναγνώριση του «σώματος γνώσης» που το καθένα φέρνει στην τάξη και στην ομάδα είναι στο κέντρο της διαδικασίας (υποστήριξης της) διεκδίκησης και εμπέδωσης των δικαιωμάτων τους. Η έξη στην ανάδειξη και την αξιοποίηση των ποικιλόμορφων ταυτοτήτων των παιδιών αποτελεί για εμάς τους εκπαιδευτικούς σημαντικό βήμα προς μια συμπεριληπτική παιδαγωγική, που στοχεύει στην άρση των ανισοτήτων και που προκρίνει ομαδικές διεργασίες επιτελούμενες στη βάση της συναίνεσης, του σεβασμού και της ενσυναίσθησης.
Ευχαριστούμε θερμά όλο το σύλλογο διδασκόντων του δημοτικού σχολείου Σαγέικων, και την εκπαιδευτική ομάδα (συμπεριλαμβανομένων της ψυχολόγου και του διερμηνέα) του ΚΦΑΑ ΔΟΜ Πάτρας για την εγκάρδια υποδοχή, την υποστήριξη, τη συμμετοχή, τη συνεργασία. Τους συγχαίρουμε για τα ασφαλή εκπαιδευτικά πλαίσια που ανταμώσαμε και για τη δουλειά που κάνουν κάθε μέρα.
Ευχαριστούμε τα παιδιά που μας ανοίξανε τα παράθυρά τους.