Σκοπός του έργου “Δικαιώματα στη Γλώσσα μας (ΔίΓλωσμα)” είναι η ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης και της ενεργού συμμετοχής παιδιών 12-17 χρόνων που αντιμετωπίζουν εκτοπισμό ή/και κοινωνικό/εκπαιδευτικό αποκλεισμό σε προγράμματα Εκπαίδευσης στη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη/Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα δικαιώματα (EDC/HRE).
Αξιοποιώντας μεθόδους που υποστηρίζουν την πολυγλωσσία, την πολυτροπικότητα, τη βιωματική μάθηση και τη συνεργατική παραγωγή, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στοχεύει αφενός στην ενδυνάμωση των συμμετεχόντων παιδιών μέσα από την ανάπτυξη δεξιοτήτων, πόρων και στάσεων που θεμελιώνουν τη δημοκρατική.
Το έργο θα έχει συνολική διαρκεια 12 μήνες από Μάρτιο 2024 έως Φεβρουάριο 2025.
Το πρόγραμμα αποτελείται από 3 συμπληρωματικές και αλληλένδετες Δράσεις:
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 5 συναντήσεις ομάδας (εργαστήρια), που ακολουθούνται από τη συμμετοχή των ομάδων σε Συνδιάσκεψη/Φόρουμ, την υλοποίηση μιας δράσης ευαισθητοποίησης από την κάθε ομάδα και ολοκληρώνεται με 1 συνάντηση ανατροφοδότησης.
Στόχο του αποτελεί η απόκτηση από τα συμμετέχοντα παιδιά δεξιοτήτων συνηγορίας, λήψης αποφάσεων, επιχειρηματολογίας, συνεργασίας, αυτόνομης μάθησης, ενσυναίσθησης και διαπολιτισμικής επικοινωνίας (life skills), η σε βάθος κατανόηση των δικαιωμάτων και επιτέλεση των αρχών που διέπουν τη Σύμβαση και η υιοθέτηση μιας θετικής στάσης και χειραφετικής οπτικής απέναντι στην κοινωνική και δημόσια ζωή.
Η μεθοδολογία που ακολουθείται είναι αυτή της βιωματικής μάθησης, κατά την οποία το παιδί καλείται να περάσει από τη συγκεκριμένη εμπειρία (βίωμα), στην αναστοχαστική παρατήρηση, στην αφηρημένη εννοιολόγηση και έπειτα στον ενεργητικό πειραματισμό. Παράλληλα το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει δραστηριότητες που προωθούν την πολυγλωσσία, καθώς και την επεξεργασία και παραγωγή πολυτροπικών κειμένων και κειμένων ταυτότητας (πολύγλωσσο λεξικό δικαιωμάτων, ψηφιακό και έντυπο φωτογραφικό άλμπουμ δικαιωμάτων, αφίσες ομάδων). H συμπερίληψη και η συμμετοχή όλων των παιδιών υποστηρίζεται και από την αξιοποίηση εναλλακτικών δραστηριοτήτων, σκαλωσιών μάθησης, κειμένων που έχουν αποδοθεί σε διαφορετικούς γλωσσικούς κώδικες και τρόπους και από την εναλλαγή δραστηριοτήτων αυτόνομης και ομαδοσυνεργατικής μάθησης.
Οι τίτλοι των διδακτικών ενοτήτων του προγράμματος είναι οι εξής:
Έχω ένα όνομα, έχουμε μια ομάδα
Τα ονόματα είναι περισσότερο από απλά γράμματα
Τα δικαιώματά μας: αντικείμενο έρευνας
Τα δικαιώματά μας: έργο τέχνης
Σχεδιάζουμε στη γλώσσα μας!
Μαθητικό Φόρουμ: Ποι@ είμαστε; Παρουσίαση και συντονισμός των ομάδων
Δράση ευαισθητοποίησης: Δικαιώματα στη γλώσσα μας!
Συνάντηση ανατροφοδότησης
Η Δράση πραγματοποιείται από την εκπαιδευτική ομάδα της ΕΛΙΞ στο χώρο του ενδιαφερόμενου ξενώνα / σχολείου / εκπαιδευτικού κέντρου, και έχει διάρκεια από 4 διδακτικές ώρες - αν πρόκειται να λάβει χώρα εντός ωρολογίου σχολικού προγράμματος - έως 10 διδακτικές ώρες - εκτός ωρολογίου προγράμματος. Η Δράση ολοκληρώνεται σε διάστημα 1-2 μηνών, οπότε και χορηγείται Πιστοποιητικό συμμετοχής.
Σκοπός της Δράσης είναι η αμοιβαία ανάπτυξη των ικανοτήτων των παιδιών και των τακτικών εκπαιδευτικών τους, ώστε οι δύο ομάδες να ενεργήσουν αλληλοϋποστηρικτικά και αλληλοενδυναμωτικά, να αποκτήσουν κοινούς κώδικες, να εξασκηθούν παράλληλα και μαζί στα εργαλεία της EDC/HRE και να μοιραστούν την εμπειρία αυτή ούτως ώστε να την κρατήσουν ζωντανή όχι μόνο ανάμεσα στις συναντήσεις, αλλά και μετά το πέρας του προγράμματος.
Για να επιτευχθεί αυτό, το πρόγραμμα προβλέπει μια εναρκτήρια ενημερωτική συνάντηση των εκπαιδευτικών, δραστηριότητες που προϋποθέτουν την εμπλοκή τους μεταξύ συναντήσεων, χορήγηση εργαλείου ανατροφοδότησης, καθώς και η ενθάρρυνση για την ενεργό συμμετοχή τους σε όλες τις δράσεις διάχυσης και διάδοσης του έργου.
Οι τακτικοί εκπαιδευτικοί των ομάδων προσκαλούνται επίσης να συμμετέχουν στην 5ήμερη επιμόρφωση “Compass - Εθνικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης”, την οποία θα υλοποιήσει η ΕΛΙΞ – Προγράμματα Εθελοντικής Εργασίας υπό την αιγίδα του Τμήματος Νεολαίας του Συμβουλίου της Ευρώπης τον Σεπτέμβριο του 2024.
Σκοπός της Δράσης είναι η συμβολή στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού, βιώσιμου και συνεργατικού οικοσυστήματος προαγωγής και προστασίας των δικαιωμάτων.
Για το λόγο αυτό το έργο προβλέπει μια εναρκτήρια συνάντηση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των γονέων και κηδεμόνων των συμμετέχοντων παιδιών σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού, τη σημασία της EDC/HRE, και τη δομή του προγράμματος, καθώς και τη συνεχή εμπλοκή τους μέσα από τη συμπερίληψη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραστηριοτήτων σχεδιασμένων ώστε να ενθαρρύνουν τη συνδρομή τους στο χρόνο μεταξύ των συναντήσεων (“Η ιστορία του ονόματός μου”, “Τα δικαιώματα στη γειτονιά μας”, “Φωτογραφίες δικαιωμάτων”, “Πολύγλωσσο λεξικό”). Τέλος το έργο προβλέπει την πρόσκληση γονέων και κηδεμόνων στη δράση ευαισθητοποίησης των παιδιών και στην τελική εκδήλωση.