Το σχολείο έκλεισε για καλοκαίρι, ωστόσο τα όσα τα παιδιά φέρνουν, οικοδομούν και μαθαίνουν μέσα σε αυτό παραμένουν ανοικτά μέσα και έξω από τους τοίχους του, όλες τις εποχές.
Με το τέλος της σχολικής χρονιάς, ολοκληρώθηκε και το “Δικαιώματα στη Γλώσσα μας” στο Δημοτικό Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αλσούπολης Ν. Ιωνίας, και μετά από πέντε συναντήσεις ομάδας, οι μαθήτριες και οι μαθητές των ΣΤ1 και ΣΤ2 πήραν τις βεβαιώσεις συμμετοχής τους!
Τα μικρά πτυχία βεβαιώνουν ότι τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά αλλά και θα συνεχίσουν να συμμετέχουν στο project αυτό γνωριμίας με τα δικαιώματα. Για αυτό έχουν στην πίσω πλευρά τους της Διεθνή σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού, για να συνοδεύει τα παιδιά κάθε μέρα, όπου τη χρειαστούν, όπου θελήσουν να τη συμβουλευτούν, για συνηγορία, διεκδίκηση, μάθηση, συμμετοχή. Στο σχολείο και στην ανάπαυση.
Στη διάρκεια των 5 συναντήσεων που μεσολάβησαν τα παιδιά εξοικειώθηκαν με αυτήν, επεξεργάστηκαν τις θεμελιώδεις αρχές που τη διέπουν και τα αγαθά που αυτή διαφυλάσσει, εμβάθυναν στα οικονομικά, κοινωνικά και πολιτισμικά δικαιώματα και ακόμη περισσότερο στα δικαιώματα στο όνομα και την εκπαίδευση. Έφτιαξαν μια συλλογική αφίσα από τα ατομικά τους παράθυρα, δημιούργησαν το σώμα γνώσης της τάξης τους με όλα όσα το καθένα γνωρίζει, αγαπάει και φέρνει σε αυτήν και μίλησαν για το τι χρειάζεται ένα οποιοδήποτε παιδί στον κόσμο προκειμένου να μπορέσει να ζήσει και να αναπτυχθεί καλά και με ασφάλεια. Σε ομάδες διέκριναν τις βασικές ανάγκες από τα θέλω, ταξινόμησαν τα δικαιώματα ανάλογα με την αρχή που αυτά διαφυλάσσουν (επιβίωση, προστασία, ανάπτυξη, συμμετοχή) και συμφώνησαν ποια δικαιώματα ανθίζουν στο σχολείο τους. Στην τελευταία συνάντηση γέμισαν τις πολύχρωμες σελίδες του πολύγλωσσου λεξικού των δικαιωμάτων με τους δικούς τους ορισμούς ή μεταφράσεις στις γλώσσες κληρονομιάς τους.
Ευχαριστούμε θερμά και μέσα από την καρδιά μας το διευθυντή και όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό που μας καλωσόρισε και φιλοξένησε το Δίγλωσμα στο σχολείο, τις εκπαιδευτικούς των τάξεων ΣΤ’1 και ΣΤ’2 και τις εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης για την εποικοδομητική συνεργασία, τη βοήθεια και την πολύτιμη συνεισφορά κατά τη διάρκεια των συναντήσεων.
Ευχαριστούμε τα παιδιά που μας μαθαίνουν πάντα.
Το ξέρατε ότι το νερό στα τούρκικα είναι Su; Σε ποια γλώσσα είναι το φαγητό Chakoula; Τι σημαίνει η διαγλωσσική φράση “Walang tubig, you won’t live” και σε ποιο δικαίωμα αναφέρεται; Κάτω από ποιο λήμμα του πολύγλωσσου λεξικού μια μαθήτρια γράφει το παρακάτω:
“Παίζω, κάνω ρυθμικές δραστηριότητες. Ακούω μουσική. Listen to traditional songs from different countries. Παίρνω γνώσεις. Παίζω τσέλο και παλιά έπαιζα τρομπέτα.”;
Απαντήσεις Κουίζ από το προηγούμενο άρθρο "Έχω ένα όνομα, έχουμε μια τάξη"
Ναι ή Όχι
1. Τα παιδιά χρειάζεται να έχουν δική τους ταυτότητα.
Ναι! Σύμφωνα με το άρθρο 8 της Σύμβασης “Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στη δική τους ταυτότητα – ένα επίσημο αρχείο σχετικά με το ποιοι είναι, το οποίο περιλαμβάνει το όνομα, την ιθαγένεια και τις οικογενειακές τους σχέσεις. Κανείς δεν πρέπει να το στερήσει αυτό από τα παιδιά”. Τα περισσότερα παιδιά απαντούν αυθόρμητα ‘Ναι’ σε αυτή την ερώτηση.
2. Ένα σχολείο μπορεί να αποβάλλει έναν μαθητή/μία μαθήτρια για πάντα.
Όχι. Το σχολείο έχει το δικαίωμα να επιβάλλει αυτή την κύρωση για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Ωστόσο το άρθρο 28 της Σύμβασης διασφαλίζει την πρόσβαση όλων των παιδιών στην εκπαίδευση ανεξαρτήτως συμπεριφοράς.
3. Ένα σχολείο μπορεί να αρνηθεί την εγγραφή σε ένα παιδί επειδή οι γονείς του δεν έχουν χαρτιά.
Όχι! Με βάση το άρθρο 28, αναγνωρίζεται το δικαίωμα όλων ανεξαιρέτως των παιδιών στην εκπαίδευση, και η στοιχειώδης εκπαίδευση είναι υποχρεωτική και δωρεάν.
4. Τα ανάπηρα παιδιά έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση, για αυτό υπάρχουν τα ειδικά σχολεία.
Όχι. Το άρθρο 23 αναφέρει ότι τα ανάπηρα παιδιά έχουν δικαίωμα να ζουν σε συνθήκες που εγγυώνται την αξιοπρέπειά τους, ευνοούν την αυτονομία τους και τα διευκολύνουν να συμμετέχουν ισότιμα στην κοινωνική ζωή. Σύμφωνα με τη Σύμβαση, τα κράτη θα πρέπει να άρουν κάθε εμπόδιο ώστε τα ανάπηρα παιδιά να συμμετέχουν στην κοινότητα μαζί με τα υπόλοιπα.
5. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να γράφονται αμέσως μετά τη γέννησή τους στο ληξιαρχείο, και να έχουν όνομα, επώνυμο και ιθαγένεια.
Ακριβώς έτσι! Σύμφωνα με το άρθρο 7, τα παιδιά έχουν δικαίωμα να γράφονται αμέσως μετά τη γέννησή τους στο ληξιαρχείο, και να έχουν όνομα, επώνυμο και ιθαγένεια. Στο ληξιαρχείο το παιδί γράφεται με το επώνυμό του, αμέσως μετά τη γέννηση, ενώ το όνομα μπορεί να δηλωθεί και αργότερα.
Μπορείτε να δείτε καλύτερα “Τι παίζει με τα δικαιώματά μας;” στο κουίζ γνωριμίας με τη διεθνή σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού που έχει δημιουργήσει η Πρωτοβουλία για το άρθρο 12 εδώ (από όπου προέρχονται και οι περισσότερες από τις παραπάνω ερωταποκρίσεις)